Genclerin Yeni frm Sitesi
SİTEMİZDEN YARARLANMAK İÇİN LÜTFEN ÜYE OLUNUZ...


Genclerin Yeni frm Sitesi

Genclerim paylaşım Platformu...
 
AnasayfaKapıTakvimSSSAramaKullanıcı GruplarıKayıt OlGiriş yap

Paylaş | 
 

 flüt

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek 
YazarMesaj
[GéncAdminiye]
Mega Üye
Mega Üye
avatar

Mesaj Sayısı : 383
Kayıt No : 21/04/09
Nerden : NiqDé
Hobiler : Genc Forum,MsN [spor]
Lakap : Nero 2007-2008 Modeli
ReP Puanı : 134532

MesajKonu: flüt   Perş. Nis. 30, 2009 4:31 pm

Flüt üç parçanın birleşiminden oluşan bir enstrümandır.

1. Baş (ya da ağızlık)
2. Gövde
3. Kuyruk

Bu müzik aleti halen çoğu okulda müzik derslerinde eğitimi verilmektedir çalgının satın alınırken verilen bir de temizleme aleti bulunur bu aletin başına pamuk konularak flütün içi temizlenir Çalgının baş bölümünde bir üfleme deliği vardır. Bu nedenle bu bölüme "ağızlık" da denir. Üfleme deliği çalıcının alt dudağına dayalıdır. Sağ omuz yönünde yere koşut olarak tutulur. Sol el ağızlık tarafında sağ el ise kuyruk tarafında tutulur. İki elin baş parmağı alttan flütü destekler. Flütün borusu silindir şeklindedir. Çapı 19 cm'dir. Flüt ağızlıktan başlayarak kapalı uca dek 672 cm'dir.

Günümüzde nikel gümüş altın gibi madenlerden yapılmaktadır. Fakat XX. yy.'lın başlarına kadar abanoz nar gibi sert ağaçlardan yapılırdı. aaaal olduğu halde tahta nefesli çalgılar grubu üyesidir. Bunun nedeni ses renginin tahta tınısı vermesi ve diğer tahta nefesliler ile iyi kaynaşması ve ses elde ediliş yönteminin tahta enstrümanlar gibi olmasındandır. Tahta flütün en önemli özelliği tatlı yuvarlak ve olgun olmasıydı. aaaal alaşımlardan yapılmaya başlamasıyla bu özelliklerini büyük ölçüde yitiren flüt daha çevik ses niteliği yönünden ise parlaklık kazanmıştır. Özellikle ince sesler aaaalden yapılan flütlerde daha kolay ve güvenlidir.

Boehm Sistemi

XIX. yy. ortalarına dek flütte bu günkü perde sistemi yoktu. Çalgının gövdesindeki delikler parmak uçları ile kapatılarak sesler elde ediliyordu. Fakat daha iyi seslerin elde edilebilmesi ve tam bir entonasyon için bu deliklerin arasındaki uzaklığın daha geniş olması gerekiyordu. Theobald Boehm adlı alman flütçü bu gün ufak geliştirimler dışında halen kullanılmakta olan sistemi buldu. Kendi adıyla "Boehm Sistemi" olarak adlandırılan bu sistem güzel ses niteliği ve tam bir entonasyon için deliklerin sesbilim "Akustik" yönünden doğru yerlere ve istenilen genişlikte açılmasını sağlamıştır. Delikler üzerine doğal olarak açık duran kapaklar yerleştirilmiştir. Çalıcı tüm delikleri kapaklar miller yaylar ve perdeler sayesinde kontrol etme olanağı bulmaktadır.

Ses genişliği

Notalar flüt için sol anahtarı ile yazılır. Üç oktavlık bir genişliği vardır ve bu sınırlar içinde her türlü kromatik ve diyatonik sesler elde edilir. En incedeki birkaç ses çok sert ve kulakları rahatsız edici olduğundan pek kullanılmaz ya da orkestranın hep birlikte çaldığı kısımlarda kullanılır...

Tınlama bölgeleri

Tüm çalgıların ve özellikle de tahta nefesli çalgıların ses genişliği içinde kendine özgü bir ses rengi olmakla birlikte kalın orta ve ince sesleri arasında tını ayrılıkları görülür. bu tını ayrılıkları ancak dinleme yoluyla en iyi biçimde anlaşılabilir ve birbirinden ayırt edilebilir. Bununla birlikte değişik tınlayan ses bölgeleri için aşağıdan yukarıya bir izlenim edinilmesini sağlayıcı birkaç söz söylenebilir.

Kalın ses bölgesi

En kalın sesler ılık pürüzlü kadifemsi ve havalı biçimde tınlayabilir. Tek olarak duyulduğunda çok etkili ve dokunaklıdır. Yalnız bu sesler başka çalgılar tarafından kolayca örtülebileceğinden orkestralamanın buna göre olması gerekir.

Orta ses bölgesi

Birinci ve ikinci oktav içerisindeki la sesleri arasında kalan oktavdır. Bu sesler oldukça yumuşak ve tatlı duyulur. En güzel ezgiler doğayı ya da kırları yansıtan flüt soloları bu ses genişliği içerisinde yazılabilir.

İnce ses bölgesi

İkinci oktav içerisindeki la notasından sonraki ince seslerdir. Sesler yukarı doğru çıktıkça sesler parlaklaşır. Bu ses bölgesinde çalınan ezgiler huzurlu ve sakin bir hava yaratır. En ince sesler ise çok gür ve parlaktır. Kısık seslerle çalınması güçtür ve genelde orkestranın hep birlikte çaldığı kısımlarda bu sesler kullanılır. Besteciler bu sesleri kullanmak istediklerinde çoğunlukla pikolo flüt kullanmışlardır.

Orkestradaki Görevleri

Flüte orkestrada solo olarak geniş cantabile (şarkı söylenir gibi çalınan) melodilerden en hızlı pasajlara dek her türlü görev verilebilir. Tatlı duygusal pastoral (doğayı yansıtan) ezgiler daha çok orta ses bölgesinde verilir kuş cıvıltıları neşeli melodiler ve çocuksu pasajlar daha çok ince oktavlarına yazılır. Diğer tahta nefesli çalgılar ile çok uyumludur iyi kaynaşır. Arka planda gerek armoniyi uzun seslerle ve çeşitli eşlik figürleri biçiminde sağlamakta çok kullanışlıdır. Tutti çalınan kısımlarda ana melodinin kemanlarda olduğu durumlarda ya kemanlarla birlikte ya da bir oktav tizlerde aynı melodiyi çalarak zenginlik sağlar.

Teknik Özellikler

Flüt tüm üflemeli çalgılar içinde en çevik ve en hünerli çalgıdır çalamayacağı çok az şey vardır. Kromatik ve diatonik ezgiler arpejler uçarı ve gösterişli pasajlar bağlı ve dilli olarak çok hızlı tempolarda çalınabilir. Ayrıca yakın ve uzak atlamalı aralıkların tekrar tekrar gelişleri stakato (staccato İt.) tril tremolo grupetto ve benzeri teknikler flütte çok kolay çalınabilir. Tek dil çift dil üç dil ve kurbağa dili tekniği rahatlıkla yapılır.

Flütün crescendo (kreşendo okunur) ve decrescendo (dekreşendo okunur) olanakları diğer çalgılara göre büyük ölçüde kısıtlıdır. Bazı tril ve tremololar ise olanaksızdır. Özellikle ince seslerdeki gür pasajların çalımında çok nefes harcanması gerektiği için cümle yapısı flütçüye arada bir nefes alma ihtiyacını giderecek nitelikte boşluklar içermelidir.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
flüt
Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Genclerin Yeni frm Sitesi :: ۩۞۩๑..•*•..>Müzik Dünyası :: Müzik Enstrumanları-
Buraya geçin: